Jan 9, 2012

"Mina minnen är ett sällskap"

 

Martta Maria har upplevt två världskrig, suttit i marskalk Mannerheims knä och sett världen förändras under ett helt sekel. Det var andra tider, men på många sätt bättre förr, säger Martta Riese som fyller 101 år.
Martta Riese har minnet i behåll. Spännande och närmast sagolika är de berättelser hon förmedlar från ett innehållsrikt liv.

- Mina minnen är ett sällskap nu när jag både ser och hör dåligt. Eftersom de flesta av mina vänner har gått bort kan jag ändå sitta och tänka tillbaka på hur det var då, säger Martta.

- Jag har min rumsgranne Maria som är två år äldre än jag och som verkligen har huvudet i behåll. Vi pratar ibland om hur det var förr i tiden.

Martta är född i finska Kihniö/Parkano nära Tammerfors, som näst sista barn med sju bröder.

- De höll mig som en blomma, det var lite extra kring mig hela tiden, säger Martta med ett leende.

Som ettåring fick hon polio och blev delvis förlamad i vänster arm.
Läs mer www.vk.se